La MELIB, exemple europeu de gestió de la mobilitat elèctrica i de la xarxa pública de punts de recàrrega

El director gerent de l’Institut Balear de l’Energia (IBE), Ferran Rosa, ha participat en un seminari web organitzat per la Comissió Europea i el Ministeri d’Energia, Comerç i Indústria de Xipre per explicar el model de mobilitat elèctrica de les Illes Balears (MELIB) i de xarxa pública de punts de recàrrega. De fet, ha estat l’organisme europeu el que s’ha fixat en la gestió feta pel Govern de les Illes Balears i l’ha recomanat al Govern xipriota com a exemple de millor pràctica que pot seguir per al seu procés d’implementació de la mobilitat elèctrica.

“Les Illes Balears varen ser pioneres a partir de 2015 en la implantació de la mobilitat elèctrica i hem anat aprenent amb cada passa. És una sort que Xipre pugui aprendre de la nostra experiència, amb els encerts i, també, amb les errades”, ha explicat Rosa. 

En la trobada virtual, la MELIB s’ha presentat com la xarxa de recàrrega pública més gran del sud d’Europa i com una eina fonamental per a la descarbonització, la millora de la qualitat de l’aire i l’increment de la mobilitat sostenible. També ha quedat palès l’impacte que té i tendrà en l’economia illenca, ja que una infraestructura com aquesta genera llocs de treball qualificats i contribueix a millorar la imatge de les Illes Balears com a destinació turística compromesa amb la transició energètica.

La gestió de la MELIB ha compartit espai en el seminari web amb altres tres exemples de gestió de la mobilitat elèctrica d’arreu del món. També hi han participat representats de Califòrnia, Noruega i Itàlia.

Mil punts públics de recàrrega per a vehicles elèctrics

Actualment, la xarxa MELIB disposa de prop de 500 punts de recàrrega distribuïts arreu de les Illes Balears. L’objectiu, però, és doblar aquesta xifra durant el 2021 i arribar als mil punts. Aquesta tasca està encapçalada, a través de la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic, per l’IBE. Precisament, l’institut és l’organisme encarregat d’acompanyar la transició energètica de les Illes Balears i té com un dels objectius principals incorporar, de cada vegada, més punts per a la recàrrega de vehicles elèctrics.

En tot cas, el procés per reforçar la mobilitat elèctrica de les Illes Balears exigeix implicar-hi totes les administracions locals i les companyies privades, tal com ha explicat Rosa. 

Atès que la mobilitat no és limita a un sol municipi, un dels objectius de la xarxa MELIB és que es pugui accedir a tots els punts de recàrrega de manera unificada. Per això, l’IBE està coordinant la posada a punt d’un sistema a través del qual poder fer servir els punts de recàrrega de diferents municipis amb una única targeta o bé amb una aplicació mòbil.

D’altra banda, el sistema de gestió de la mobilitat elèctrica de les Illes Balears disposa d’un mapa en què s’inclouen i es localitzen tots els punts de recàrrega pública integrats en el sistema MELIB, a més de l’estat en temps real.

El director gerent de l’IBE també ha aprofitat el seminari web per explicar els punts relatius a la mobilitat elèctrica inclosos en la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica. D’aquesta manera, ha destacat els terminis establerts per a l’eliminació de nous vehicles dièsel i de benzina, fixats els anys 2025 i 2035, respectivament, o l’obligació de cobrir amb panells fotovoltaics tots els aparcaments públics de més de 1.000 m², de 1.500 m² en el cas dels privats, d’aquí al 2025.